Δοκιμές πρόσκρουσης της FIA στην Formula 1

Δοκιμές πρόσκρουσης και στην Formula 1 με σκοπό την βελτίωση της προστασίας των οδηγών…

Ήταν 1η Μαΐου του 1994 και ο κόσμος της Formula 1 βλέπει την Williams-Renault του Ayrton Senna να σκάει στον τοίχο της στροφής Tamburello στην πίστα της Imola. Ήταν ένα ατύχημα από το οποίο ο θρύλος της Formula 1 δεν μπόρεσε να επιβιώσει και τελικά υπέκυψε λόγω της σοβαρότητας των τραυμάτων στο κεφάλι του.
Μια μόλις ημέρα πριν, ο Roland Ratzenberger, βλέπει την πτέρυγα της Simtek να διαλύεται λίγο πριν την στροφή του Villeneuve με αποτέλεσμα το μονοθέσιο του να σκάει στον τοίχο με 315km/h και τελικά να χάνει την ζωή του λόγω σοβαρών εγκεφαλικών τραυμάτων.
Κάνοντας στην συνέχεια ένα fast forword στο 2009 και συγκεκριμένα στην πίστα της Ουγγαρίας, το grand prix στην πίστα του hungaroring, ένα θραύσμα από την Brawn GP του Rubens Barichello σκάει με πολύ μεγάλη ταχύτητα ακριβώς στο κράνος του Felipe Massa. Ευτυχώς ο Massa ήταν αρκετά τυχερός και έτσι μπόρεσε να αναρρώσει σύντομα και να επιστρέψει ξανά στην αγωνιστική δράση.
Μένουμε στο 2009 όπου λίγο πριν το ατύχημα του Massa από το θραύσμα της ανάρτησης του Barichello, και συγκεκριμένα τον Ιούλιο είχαμε ένα ακόμα ατύχημα αυτή την φορά στο πρωτάθλημα της Formula 2, με τον Henry Surtees να δέχεται στο κράνος του τροχό που είχε αποκολληθεί από άλλο μονοθέσιο και τελικά να χάνει την ζωή του.
Προφανώς αυτά τα ατυχήματα έχουν οδηγήσει εδώ και καιρό την FIA και το Ινστιτούτο Ασφάλειας της FIA σε διάφορες προσπάθειες για την βελτίωση τόσο της ενεργητικής, όσο και της παθητικής ασφάλειας των μονοθεσίων.
Πιο συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Ασφάλειας της FIA δοκιμάζει την ανθεκτικότητα δύο διαφορετικών προτάσεων: μιας ψηλής ζελατίνας κι ενός θόλου μαχητικού αεροσκάφους F16, με σκοπό την καλύτερη προστασία των οδηγών σε μονοθέσια ανοικτού κοκπιτ από θραύσματα που μπορεί να “πετούν” στην πίστα με κίνδυνο να προσγειωθούν πάνω τους με όχι πάντα ευχάριστες συνέπειες.
Σε αυτές τις δοκιμές, ένα κανόνι αζώτου εκσφενδόνισε έναν τροχό μονοθεσίου της Formula 1, βάρους 20 κιλών, πάνω στα δύο διαφορετικά καλύμματα του κόκπιτ με ταχύτητα 225km/h, ώστε να διαπιστωθεί η ανθεκτικότητά τους. Η ζελατίνα θρυμματίστηκε αλλά απομάκρυνε τον τροχό από το κεφάλι του οδηγού, ενώ ο θόλος του αεροσκάφους δεν υπέστη την παραμικρή παραμόρφωση.
Παρότι η ιδέα της πλήρους κάλυψης του κόκπιτ με θόλο μαχητικού αεροσκάφους φαντάζει ιδανική, προκύπτουν αρκετά προβλήματα – όπως η ορατότητα, ο αερισμός του κόκπιτ. Το σημαντικότερο στην περίπτωση του κλειστού κοκπιτ είναι τι ακριβώς γίνεται σε περίπτωση ατυχήματος τόσο για την έγκαιρη έξοδο του οδηγού από το κόκπιτ όσο και για την πρόσβαση των σωστικών συνεργείων σε περίπτωση τραυματισμού του.
Βέβαια, ο τεχνικός σύμβουλος του Ινστιτούτου Ασφάλειας της FIA, Andy Mellor, ανέφερε ότι προς το παρόν το Ινστιτούτο εξετάζει μόνο την ανθεκτικότητα των υλικών και όχι τα μειονεκτήματα που πηγάζουν σε κάθε μια από τις δύο αυτές προτάσεις. Αυτά τα μειονεκτήματα μάλιστα μαζί με την αναλυτική επιστημονική έκθεση της έρευνας που συνέταξε το Ινστιτούτο, θα μελετηθούν από την Τεχνική Ομάδα Εργασίας της FIA πριν ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση για το σχετικό ζήτημα.
Δείτε, ακολουθώντας τον σύνδεσμο, τρία βίντεο με τα ατυχήματα των Ayrton Senna, Roland Ratzenberger και Felipe Massa, ενώ στο 4ο βίντεο μπορείτε να δείτε και τις δοκιμές πρόσκρουσης από το Ινστιτούτο Ασφάλειας της FIA…

Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το athletic.gr στο Google News και στο Facebook